Nyamata, czyli gdzie?

Prawda jest taka, że choć w miejscowości Nyamata spędzę ponad 3 miesiące i mam tam być już za tydzień, nie mam praktycznie pojęcia gdzie to jest 🙂

Żadna mapa w internecie nie pokazuje gdzie znajduje się ta miejscowość.

Google też nie pomaga w znalezieniu. Na hasło „nyamata” znajdujemy albo zdjęcia czaszek, albo krótkie opisy podróżników z odwiedzin w tej miejscowości. Jest też fajny opis samego telecentrum do którego jadę na stronie Telecentre.org. Co wiem ponadto?

W kwietniu trafiłem na list Paula na jednej z afrykańskich grup dyskusyjnych, w którym wspomina, że Nyamata obecnie ma 2 tysiące mieszkańców, w większości kobiet i dzieci. Wspomina też, że Nyamata jest miejscowością, która najbardziej ucierpiała wskutek ludobójstwa – przed 1994 rokiem żyło tam 60 tysięcy ludzi. Trzydzieści razy więcej niż sto dni później.

Gdy zapytałem Paula gdzie jest ta miejscowość odpisał tylko, że 15 km (jeśli dobrze pamiętam) na południe od stolicy – Kigali. Akurat Rwanda jest super obfotografowana na mapach Google (zdecydowanie lepiej niż mój Białystok), więc wirtualnie się przeszedłem z Kigali główną drogą do prowincji Bugesera i stwierdziłem, że to musi być tutaj.

Być może tak wygląda Nyamata z lotu ptaka

Być może tak wygląda Nyamata z lotu ptaka

Zapytałem Paula czy dobrze trafiłem, ale nic nie odpisał (w jednym mailu przeważnie poruszamy kilka wątków i często mu się zdarza pomijać w odpowiedzi te, które wydają mu się mniej istotne). Zatem niespodzianka nadal jest niespodzianką. Już za tydzień napiszę, czy dobrze trafiłem 😉

